
vrijdag, juni 20, 2008
about(:)blank
Interessante artikelen vandaag in het e-zine voor bloggers about(:)blank:
http://www.aboutblank.nl/archive/2008-06-14/Mag_Volkskrant_vrijelijk_fotos
http://www.aboutblank.nl/archive/2008-06-20/Volkskrant_vervangt_foto_die_z
http://www.aboutblank.nl/archive/2008-06-14/Mag_Volkskrant_vrijelijk_fotos
http://www.aboutblank.nl/archive/2008-06-20/Volkskrant_vervangt_foto_die_z
Eddy Posthuma de Boer in Kunststof
Gisteravond was fotograaf Eddy Posthuma de Boer te gast in het NPS-radioprogramma Kunststof.
Met zijn fotocamera legde Eddy Posthuma de Boer alles en iedereen vast. Van Amsterdammers tot het koninklijk huis, van kinderen in sloppenwijken tot het kabinet. Vanaf 20 juni is in Museum Beelden aan Zee in Scheveningen zijn fototentoonstelling Beelden van glorie en verval te zien. Tijdens zijn talloze reizen fotografeerde Posthuma de Boer standbeelden van wereldlijke leiders. In zijn foto’s waar beeldhouwkunst het onderwerp is, voeren weemoed en verwondering de boventoon.
Beluister of download de uitzending.
Met zijn fotocamera legde Eddy Posthuma de Boer alles en iedereen vast. Van Amsterdammers tot het koninklijk huis, van kinderen in sloppenwijken tot het kabinet. Vanaf 20 juni is in Museum Beelden aan Zee in Scheveningen zijn fototentoonstelling Beelden van glorie en verval te zien. Tijdens zijn talloze reizen fotografeerde Posthuma de Boer standbeelden van wereldlijke leiders. In zijn foto’s waar beeldhouwkunst het onderwerp is, voeren weemoed en verwondering de boventoon.
Beluister of download de uitzending.
Fokke en Sukke
Fokke en Sukke denken aan het belang van oorlogsfotografen.
Koopjes
Bij boekhandel Scheltema aan het Koningsplein te Amsterdam zag ik nog enkele exemplaren van het boek Aderen van Kadir van Lohuizen te koop liggen voor slechts 19,50 euro. Get it while you can.
In de winkel van Fotografiemuseum FOAM is de DVD War Photographer over James Nachtwey te koop voor de aantrekkelijke prijs van 12,95 euro.
In de winkel van Fotografiemuseum FOAM is de DVD War Photographer over James Nachtwey te koop voor de aantrekkelijke prijs van 12,95 euro.
NRC haalt zijn foto's bij Flickr
Kijk zelf bij NRC Handelsblad.
donderdag, juni 19, 2008
Joggende vrouw verliest kort geding portretrecht
De stockfoto van een joggende vrouw met kinderwagen die geplaatst was bij een artikel in de Consumentengids hoeft niet uit het bestand van Hollandse Hoogte te worden verwijderd. Dat heeft de rechtbank van Amsterdam besloten in het kort geding dat de vrouw had aangespannen tegen het fotobureau. Haar beroep op portretrecht is volgens de rechter onterecht omdat het gaat om een onschuldige foto die niet in een diskwalificerende context is geplaatst.
Bovendien is zij geen bekende Nederlander, model of sporter die haar portret commercieel kan exploiteren. ‘Het recht op privacy is niet zodanig geschonden dat het recht op openbaarmaking van de foto daarvoor moet wijken.’
Directeur Louis Zaal van Hollandse Hoogte is blij met de uitspraak. ‘Ik wil niet flauw doen, maar het gaat hier toch om een principiële zaak, namelijk de vrijheid van meningsuiting. Als de rechter dit had toegewezen zouden bijvoorbeeld ook Marokkaanse hangjongeren zich op het portretrecht kunnen beroepen, wanneer ze in de openbare ruimte in beeld worden gebracht.’
‘Merkwaardig’ in de uitspraak vindt hij de vaststelling dat publiceren op een database ook daadwerkelijk als publicatie wordt gezien. Eerder betoogde de advocaat van Hollandse Hoogte al dat er pas sprake is van publicatie, wanneer de afnemer – in dit geval de Consumentenbond – een foto openbaar maakt. Hollandse Hoogte betoogde dat, omdat de foto uitsluitend als thumbnail (postzegelformaat) te zien was op de digitale database, dit geen publicatie kon heten. Daarin is de rechtbank het niet met fotobureau eens.
Bron: de Journalist.
Bovendien is zij geen bekende Nederlander, model of sporter die haar portret commercieel kan exploiteren. ‘Het recht op privacy is niet zodanig geschonden dat het recht op openbaarmaking van de foto daarvoor moet wijken.’
Directeur Louis Zaal van Hollandse Hoogte is blij met de uitspraak. ‘Ik wil niet flauw doen, maar het gaat hier toch om een principiële zaak, namelijk de vrijheid van meningsuiting. Als de rechter dit had toegewezen zouden bijvoorbeeld ook Marokkaanse hangjongeren zich op het portretrecht kunnen beroepen, wanneer ze in de openbare ruimte in beeld worden gebracht.’
‘Merkwaardig’ in de uitspraak vindt hij de vaststelling dat publiceren op een database ook daadwerkelijk als publicatie wordt gezien. Eerder betoogde de advocaat van Hollandse Hoogte al dat er pas sprake is van publicatie, wanneer de afnemer – in dit geval de Consumentenbond – een foto openbaar maakt. Hollandse Hoogte betoogde dat, omdat de foto uitsluitend als thumbnail (postzegelformaat) te zien was op de digitale database, dit geen publicatie kon heten. Daarin is de rechtbank het niet met fotobureau eens.
Bron: de Journalist.
Tim Hetherington in Tsjaad
Photojournalist Tim Hetherington travelled with Human Rights Watch to Chad to investigate the spillover of violence from the neighboring conflict in Darfur, Sudan. This video documents their findings in the village of Jawara, where 118 people were killed by Sudanese Janjaweed militia and local Chadian recruits over the course of two days in April, 2006.
Touch the screen! Heal, heal!
Photojournalism, Sixth Edition: The Professionals' Approach

Photojournalism: A Professionals' Approach, 6th edition blends insightful interviews with professionals, practical experience, current equipment and camera technology, and high-impact photographs to create the definitive book on photojournalism. The DVD features footage of working professionals handling on-the-job challenges.
This revised edition features information on new laws affecting photojournalists, new trends in multimedia to keep skills competitive, and as the world grows smaller, a look back at some international history in the photography world. Updates throughout the a imaging chapter, feature pictures, picture editing, ethics, law and wartime censorship keep this book the bible it is known to be. More interviews and case studies with industry greats result in a stunning and dramatic showcase of the best of photojournalism.
What's new to this edition:
* Chapter on Multimedia introduces still photojournalists to reporting and sound gathering for multimedia and video reports for the Internet and television.
* Chapter on Video examines tools and techniques for shooting and storytelling in video.
* DVD includes a new hour-long documentary that takes readers inside Sports Illustrated to see how editors at the weekly magazine edit the worlds greatest sports photos.
Een lesje citaatrecht
Voor de schreeuwers die vroeger op school niet zo goed hebben opgelet, en nu onzin uitkramen over zaken waarvan ze geen verstand hebben:
Citaatrecht
Het citaatrecht is een andere mogelijke beperking van het auteursrecht van de fotograaf.
Wanneer iemand een foto of een onderdeel daarvan gebruikt in het kader van een aankondiging, beoordeling, wetenschappelijke verhandeling of polemiek, wordt in beginsel geen inbreuk gemaakt op het auteursrecht van de fotograaf of auteursrechthebbende. Het citeren van een foto kan worden gezien als het gebruiken van een foto ter ondersteuning van een betoog of eigen werk. Het citeren of aanhalen in een eigen betoog wordt met zoveel woorden uitgewerkt in art. 15A aw.
Een citaat is naar de wet ‘in orde’ als aan alle onderstaande voorwaarden is voldaan, zonder deze speciale voorwaarden geldt het citaatrecht niet.
Naamsvermelding: wie citeer je?
Bronvermelding: waaruit citeer je?
Het geciteerde werk moet al rechtmatig gepubliceerd zijn.
Het citaat mag niet te lang zijn.
Er mag niet geknoeid worden met het citaat, de morele rechten dienen gerespecteerd te worden.
Het te bereiken doel moet het aantal en de omvang van de geciteerde gedeelten rechtvaardigen.
Het citeren dient in overeenstemming te zijn met hetgeen naar de regels van het maatschappelijk verkeer redelijk is.
De rol die de afbeelding in het geheel speelt is van doorslaggevende betekenis voor de beoordeling of een citaat geoorloofd is of niet. Het draait daarbij om de vraag of een afbeelding als geïntegreerd onderdeel van de tekst moet worden gezien, of slechts als een versiering.
Foto’s mogen alleen als citaat worden gebruikt wanneer ze in grootte of reproduktietechniek een duidelijk verschil vertonen met de oorspronkelijke foto. Een ongeoorloofd citaat is dus het voor een artikel gebruiken van een foto van exact hetzelfde formaat als het origineel. Het formaat van de foto speelt dus wel degelijk een rol. Bij het citeren van foto’s bij een recensie van die foto’s of van het boek waarin die foto’s zijn afgedrukt, kan sprake zijn van een inbreuk op het auteursrecht van de fotograaf of auteursrechthebbende. Met name in die gevallen waarin de tekst en de ‘geciteerde’ foto niet of nauwelijks één geheel vormen, de foto zoveel nadruk heeft en vooral gezien moet worden als een versiering van de publicatie, en er niet of nauwelijks verschil bestaat tussen het formaat van het origineel en het formaat waarin de foto is ‘geciteerd’. In de andere gevallen zal de afbeelding van een illustratie uit het besproken boek bij een recensie de grenzen van het citaatrecht niet te buiten gaan.
Bron: Fotografenfederatie.
Citaatrecht
Het citaatrecht is een andere mogelijke beperking van het auteursrecht van de fotograaf.
Wanneer iemand een foto of een onderdeel daarvan gebruikt in het kader van een aankondiging, beoordeling, wetenschappelijke verhandeling of polemiek, wordt in beginsel geen inbreuk gemaakt op het auteursrecht van de fotograaf of auteursrechthebbende. Het citeren van een foto kan worden gezien als het gebruiken van een foto ter ondersteuning van een betoog of eigen werk. Het citeren of aanhalen in een eigen betoog wordt met zoveel woorden uitgewerkt in art. 15A aw.
Een citaat is naar de wet ‘in orde’ als aan alle onderstaande voorwaarden is voldaan, zonder deze speciale voorwaarden geldt het citaatrecht niet.
Naamsvermelding: wie citeer je?
Bronvermelding: waaruit citeer je?
Het geciteerde werk moet al rechtmatig gepubliceerd zijn.
Het citaat mag niet te lang zijn.
Er mag niet geknoeid worden met het citaat, de morele rechten dienen gerespecteerd te worden.
Het te bereiken doel moet het aantal en de omvang van de geciteerde gedeelten rechtvaardigen.
Het citeren dient in overeenstemming te zijn met hetgeen naar de regels van het maatschappelijk verkeer redelijk is.
De rol die de afbeelding in het geheel speelt is van doorslaggevende betekenis voor de beoordeling of een citaat geoorloofd is of niet. Het draait daarbij om de vraag of een afbeelding als geïntegreerd onderdeel van de tekst moet worden gezien, of slechts als een versiering.
Foto’s mogen alleen als citaat worden gebruikt wanneer ze in grootte of reproduktietechniek een duidelijk verschil vertonen met de oorspronkelijke foto. Een ongeoorloofd citaat is dus het voor een artikel gebruiken van een foto van exact hetzelfde formaat als het origineel. Het formaat van de foto speelt dus wel degelijk een rol. Bij het citeren van foto’s bij een recensie van die foto’s of van het boek waarin die foto’s zijn afgedrukt, kan sprake zijn van een inbreuk op het auteursrecht van de fotograaf of auteursrechthebbende. Met name in die gevallen waarin de tekst en de ‘geciteerde’ foto niet of nauwelijks één geheel vormen, de foto zoveel nadruk heeft en vooral gezien moet worden als een versiering van de publicatie, en er niet of nauwelijks verschil bestaat tussen het formaat van het origineel en het formaat waarin de foto is ‘geciteerd’. In de andere gevallen zal de afbeelding van een illustratie uit het besproken boek bij een recensie de grenzen van het citaatrecht niet te buiten gaan.
Bron: Fotografenfederatie.
Een droom? De Nikon D700, fullframe
woensdag, juni 18, 2008
Joop Visser heeft gelijk
De Volkskrant is een kutkrant (Click to listen)
De Volkskrant is een kutkrant, ik houd hem voor gezien.
De Volkskrant is een kutkrant, ik houd hem voor gezien.
Foto's John en Yoko blijven onverkocht
Een serie onbekende foto's van wijlen Beatles-ster John Lennon en zijn Japanse vrouw Yoko Ono uit 1969 is niet verkocht op een veiling woensdag in Londen. Niemand bood de minimumprijs voor de stapel foto's van de Braziliaanse fotograaf Luiz Garrido, meldde het Japanse persbureau Kyodo.
Een deel van de foto's toont het kersverse echtpaar in het Hilton-hotel in Amsterdam. Het duo hield daar in kamer 702 zijn historische 'bed-in' om de wereldvrede te promoten. Een teleurgestelde woordvoerder van het veilinghuis wilde niet bekendmaken wat de vraagprijs was geweest. De opbrengst van de collectie was geschat op zo'n 100.000 euro.
Bron: De Telegraaf.
Een deel van de foto's toont het kersverse echtpaar in het Hilton-hotel in Amsterdam. Het duo hield daar in kamer 702 zijn historische 'bed-in' om de wereldvrede te promoten. Een teleurgestelde woordvoerder van het veilinghuis wilde niet bekendmaken wat de vraagprijs was geweest. De opbrengst van de collectie was geschat op zo'n 100.000 euro.
Bron: De Telegraaf.
Antoinette Nausikaä wint Bouw in Beeld Prijs 2008

foto Patrick Sijben
Bouwinbeeldprijs2008: Liesbeth van der Pol, winnares Antoinette Nausikaä & Wethouder Jetta Kleinsma
Antoinette Nausikaä is door de vakjury van de Bouw in Beeld Prijs 2008 uitgeroepen tot de fotografe die haar visie op het thema: ´Mijn plek, mijn ruimte´ het meest treffend in beeld bracht. De Bouw in Beeld Prijs is één van de grootste fotowedstrijden van Nederland. Meer dan 100 kandidaten meldden zich aan, uiteindelijk bleven er 10 finalisten over.
Het werk van Antoinette Nausikaä en de negen andere finalisten is (gratis) te bezichtigen in het Atrium van het Stadhuis van ´s-Gravenhage. De expositie loopt van 19 juni t/m 12 juli 8008. Adres: Spui 70, 2511 BT ’s-Gravenhage (ingang Kalvermarkt). Voor de openingstijden kunt u terecht op www.bouwinbeeldprijs.nl
dinsdag, juni 17, 2008
Femke en Jan

Foto Jan-Edward Dijkhuizen
Vind ik vanavond zomaar een foto van mij terug op de weblog van Femke Halsema. Met naamsvermelding, thank you Femke.
Makes me think: Is er een parlementair fotograaf aan mij verloren gegaan? Pas op Martijn Beekman, ik kom eraan!

Fotowedstrijd Fonds Slachtofferhulp
Veerkracht. Dat is het centrale thema van de vierde fotowedstrijd die Fonds Slachtofferhulp en Canon Nederland in nauwe samenwerking uitschrijven onder beroepsfotografen. Alle professionele fotografen van Nederland worden uitgenodigd tot 10 januari 2009 werk in te sturen dat de veerkracht van slachtoffers van een misdrijf, verkeersongeluk of ramp goed in beeld brengt. De eerste prijs is een geldprijs ter waarde van 2500 euro.
Het is de vierde keer dat Fonds Slachtofferhulp en Canon deze fotowedstrijd houden. Eerdere prijswinnaars brachten indringend de thema’s ‘confrontatie’, ‘kwetsbaarheid en weerbaarheid’ en ‘onverwacht’ in beeld. Dit jaar staat de veerkracht van slachtoffers centraal.
De jury wordt gevormd door aantal fotografen en redacteurs waaronder Vincent Mentzel. Zij buigen zich over de inzendingen en maken eind februari 2009 in het Nederlands Fotomuseum de uitslag van de fotowedstrijd bekend.
De eerste prijs is 2500 euro, de tweede prijs en derde prijs zijn respectievelijk 1000 en 500 euro. De inzendingen moeten in 2008 zijn gemaakt.
Klik hier voor de wedstrijdformulieren.
Het is de vierde keer dat Fonds Slachtofferhulp en Canon deze fotowedstrijd houden. Eerdere prijswinnaars brachten indringend de thema’s ‘confrontatie’, ‘kwetsbaarheid en weerbaarheid’ en ‘onverwacht’ in beeld. Dit jaar staat de veerkracht van slachtoffers centraal.
De jury wordt gevormd door aantal fotografen en redacteurs waaronder Vincent Mentzel. Zij buigen zich over de inzendingen en maken eind februari 2009 in het Nederlands Fotomuseum de uitslag van de fotowedstrijd bekend.
De eerste prijs is 2500 euro, de tweede prijs en derde prijs zijn respectievelijk 1000 en 500 euro. De inzendingen moeten in 2008 zijn gemaakt.
Klik hier voor de wedstrijdformulieren.
Hongaars talent eindelijk samen
Eva Besnyö (1910-2003) en Ata Kandó (1913) hebben veel gemeen. Beiden waren zeer goede fotografen, beiden vestigden zich na omzwervingen door Europa in Nederland, beiden trouwden een Nederlandse man, beiden werden geboren in Boedapest.
Ze leerden elkaar kennen in 1952 en raakten bevriend. Volgens Kandó waren zij als zusters voor elkaar. Ze hebben slechts eenmaal samengewerkt als fotografen, voor een fotoboek over de kunst van Indonesië. Maar nooit werden zij samengebracht in een alleen aan hen gewijde tentoonstelling.
Die tentoonstelling is er nu - mede op aandringen van de dochter van Eva Besnyö, Yara - in HUP Gallery in de Tesselschadestraat.
De tentoongestelde foto's van Eva Besnyö zijn geselecteerd uit haar 'keurcollectie' van tweehonderd foto's, die zij zelf heeft helpen samenstellen. De helft van die collectie is afkomstig uit de jaren 1928-1940, toen zij in de ban was van de Nieuwe Fotografie, waarbij de fotograaf de verslaggever is van het leven op straat. In die periode maakte zij de eerdergenoemde klassieke foto's.
Lees meer in Het Parool.
Ata & Eva;
HUP Gallery, Tesselschadestraat 15.
Tot en met 30 augustus.
Ze leerden elkaar kennen in 1952 en raakten bevriend. Volgens Kandó waren zij als zusters voor elkaar. Ze hebben slechts eenmaal samengewerkt als fotografen, voor een fotoboek over de kunst van Indonesië. Maar nooit werden zij samengebracht in een alleen aan hen gewijde tentoonstelling.
Die tentoonstelling is er nu - mede op aandringen van de dochter van Eva Besnyö, Yara - in HUP Gallery in de Tesselschadestraat.
De tentoongestelde foto's van Eva Besnyö zijn geselecteerd uit haar 'keurcollectie' van tweehonderd foto's, die zij zelf heeft helpen samenstellen. De helft van die collectie is afkomstig uit de jaren 1928-1940, toen zij in de ban was van de Nieuwe Fotografie, waarbij de fotograaf de verslaggever is van het leven op straat. In die periode maakte zij de eerdergenoemde klassieke foto's.
Lees meer in Het Parool.
Ata & Eva;
HUP Gallery, Tesselschadestraat 15.
Tot en met 30 augustus.
maandag, juni 16, 2008
Van Diane Arbus voor André Rouvoet
Een wijze les voor minister Rouvoet (die wil worden aangesproken als "Zijne Excellentie"):
One of the risks of appearing in public is the likelihood of being photographed.
Diane Arbus
One of the risks of appearing in public is the likelihood of being photographed.
Diane Arbus
15 jaar Aurora Photo
For 15 years Aurora Photos has been representing a constantly evolving mix of new and well-known photographic talent. To celebrate, Aurora has embarked on Aurora@15, Action-Reaction, a project that will highlight the talent and creativity of its photographers.
The project starts with one photographer who conceives, shoots and delivers a photograph to Aurora with no restrictions on what that photograph might be. The photograph is then passed on to the next randomly selected photographer for their reaction in the form of another photograph. This creates a visual action-reaction chain that will be updated every 48 hours at http://www.aurora15.com.
Not only will this project showcase the wide variety of talent represented by Aurora, but it will also highlight the talent behind the scenes required to produce such an ambitious undertaking. This dynamic collection of photographers have been tasked with creating a body of work that challenges and inspires.
Check out the fruit of their labor, Aurora@15:Action-Reaction: http://www.aurora15.com
The project starts with one photographer who conceives, shoots and delivers a photograph to Aurora with no restrictions on what that photograph might be. The photograph is then passed on to the next randomly selected photographer for their reaction in the form of another photograph. This creates a visual action-reaction chain that will be updated every 48 hours at http://www.aurora15.com.
Not only will this project showcase the wide variety of talent represented by Aurora, but it will also highlight the talent behind the scenes required to produce such an ambitious undertaking. This dynamic collection of photographers have been tasked with creating a body of work that challenges and inspires.
Check out the fruit of their labor, Aurora@15:Action-Reaction: http://www.aurora15.com
Interview met James Nachtwey
Ter gelegenheid van de opening van het LOOK3 fotofestival in Charlottesville werd James Nachtwey geïnterviewd door MaryAnne Golon.
Een aantal citaten:
Witnessing pain and sadness is an act of love.
People have asked me many times how I've survived so many battles. It's really a matter of being mindful of what's going on around you, transforming fear in to hyperawareness, listening to your instincts.
Sometimes I feel I was concentrating so hard a force field was created around me. So maybe that's it. But I have never felt protected by being behind a camera.
You carry everything with you. I think sometimes you might see too much, but you have to deal with it. It changes you. ... There are very few people you can relax around.
Sleeping and packing are my two major talents. Everything I take I use. And everything I need I take.
Verder liet Nachtwey weten dat hij ontspant door à la Ernest Hemingway te gaan vliegvissen. (Ik zie het voor me, Nachtwey in een waterdichte broek in een snelstromend riviertje met een hengel waar een zalm aan spartelt.)
Een aantal citaten:
Witnessing pain and sadness is an act of love.
People have asked me many times how I've survived so many battles. It's really a matter of being mindful of what's going on around you, transforming fear in to hyperawareness, listening to your instincts.
Sometimes I feel I was concentrating so hard a force field was created around me. So maybe that's it. But I have never felt protected by being behind a camera.
You carry everything with you. I think sometimes you might see too much, but you have to deal with it. It changes you. ... There are very few people you can relax around.
Sleeping and packing are my two major talents. Everything I take I use. And everything I need I take.
Verder liet Nachtwey weten dat hij ontspant door à la Ernest Hemingway te gaan vliegvissen. (Ik zie het voor me, Nachtwey in een waterdichte broek in een snelstromend riviertje met een hengel waar een zalm aan spartelt.)